Nicolas
Guéguen
Courriel
nicolas.gueguen [at] univ-ubs.fr
Site web
Statut
Enseignant-chercheur
Université Bretagne Sud
Axe de recherche
Influences, normes et comportement
Publications
Article dans une revue
- titre
- Guilt Cues Enhance the Door-on-the-Face Technique
- auteur
- Nicolas Gueguen, Celine Jacob, Alexandre Pascual, Lubomir Lamy
- article
- Basic and Applied Social Psychology, 2024, pp.1-6. ⟨10.1080/01973533.2024.2425927⟩
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-
- titre
- Disrupt Pique Technique: When Disrupting First Increases the Effectiveness of the Pique Technique
- auteur
- Celine Jacob, Nicolas Gueguen, Alexandre Pascual, Lamy Lubomir
- article
- Polish Psychological Bulletin, 2024, 55, pp.32-36. ⟨10.24425/ppb.2024.150354⟩
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-
- titre
- Oh my darling clementine: presence vs absence of fruit leaves on the judgment of a fruit-juice.
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen, Christine Bougeard-Delfosse
- article
- European Journal of Management and Marketing Studies, 2024, 8 (4), pp.199-206. ⟨10.46827/ejmms.v8i4.1712⟩
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-
- titre
- Priming congruence and COVID-19 vaccination intention: a mediation analysis
- auteur
- Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen, Jérôme Guegan
- article
- Health Psychology Report, 2023, 12 (1), pp.79-86. ⟨10.5114/hpr/157228⟩
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-
- titre
- Being vaccinated for love or despite fear of vaccination? The influence of priming on vaccination intention among young French people.
- auteur
- Lubomir Lamy, Jérôme Guegan, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
- article
- Health Psychology Report, 2022, 10 (1), pp.31-36. ⟨10.5114/hpr.2021.111084⟩
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-
- titre
- De la propagande d’Etat aux fake-news des réseaux : Quand le faux nous influence !
- auteur
- Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri
- article
- Cahiers de psychologie politique, 2021, ⟨10.34745/numerev_1680⟩
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-
- titre
- Activer la peur peut-il nous rendre plus influençables et changer nos opinions et nos comportements ?
- auteur
- Nicolas Guéguen, Sebastien Meineri
- article
- Cahiers de psychologie politique, 2021, ⟨10.34745/numerev_1402⟩
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-
- titre
- Comment la preuve de dons antérieurs influence le respect d'une demande de don: 3 expériences sur le terrain
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen, Gaëlle Boulbry
- article
- International review on public and nonprofit marketing, 2018, 15 (1), pp.1-8. ⟨10.1007/s12208-017-0187-x⟩
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-
- titre
- With a Little Help From Adults: Positive Emotion as an Excuse for Underage Drinking
- auteur
- Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
- article
- Basic and Applied Social Psychology, 2017, 39 (5), pp.287 - 291. ⟨10.1080/01973533.2017.1351973⟩
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-
- titre
- Motorcyclists’ intention to exceed the speed limit on a 90km/h road: Effect of the type of motorcycles
- auteur
- Chloé Eyssartier, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
- article
- Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 2017, 45, pp.183-193
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-
- titre
- Effect of Interviewer’s Eyeglasses on Compliance with a Face-to-face Survey Request and Perception of the Interviewer
- auteur
- Nicolas Guéguen, Angélique Martin
- article
- Field Methods, 2017, 29 (3), pp.194-204
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-
- titre
- Motorcyclists’ intention to exceed the speed limits on a 90km/h road: effect of the type of motorcyclists
- auteur
- Chloe Eyssartier, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
- article
- Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 2017
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-
- titre
- Experimental clues in favor of a generalized norm of reciprocity
- auteur
- Sébastien Meineri, Mickaël Dupré, Nicolas Guéguen, Boris Vallée
- article
- Polish Psychological Bulletin, 2017, ⟨10.1515/ppb-2017-0043⟩
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-
- titre
- L'effet de la technique d'évocation de la liberté sur al conformité à la suggestion d'un serveur : une évaluation dans un restaurant
- auteur
- Nicolas Guéguen, Céline Jacob, Alexandre Pascual
- article
- Journal of Hospitality and Tourism Research, 2017, 41 (5), pp.635-639. ⟨10.1177/1096348013515923⟩
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-
- titre
- Holding your flag: The effects of exposure to a regional symbol on people's behavior
- auteur
- Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Jordy Stefan
- article
- European Journal of Social Psychology, 2017, 47 (5), pp.539-552
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-
- titre
- Does the sense of the geographic proximity of a requester influence donation? Three evaluations in field studies
- auteur
- Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou
- article
- Journal of Human Behavior in the Social Environment, 2017, 28 (2), pp.193 - 203. ⟨10.1080/10911359.2017.1355291⟩
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-
- titre
- Effects of Active Listening, Reformulation, and Imitation on Mediator Success: Preliminary Results
- auteur
- Jacques Fischer-Lokou, Lubomir Lamy, Nicolas Guéguen, Alexandre Dubarry
- article
- Psychological Reports, 2016, 118 (3), pp.994 - 1010. ⟨10.1177/0033294116646159⟩
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-
- titre
- Foot-in-the-door technique and reduction of driver’s aggressiveness: A field study
- auteur
- Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Fabien Silone, Mathieu David
- article
- Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 2016, 36, pp.1-5
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-
- titre
- Impact of verbal mimicry on children’s fruit consumption
- auteur
- Angélique Martin, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
- article
- Food Quality and Preference, 2016, 49, pp.100-105
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-
- titre
- Raising Students Awareness to Climate Change: An Illustration With Binding Communication
- auteur
- Aymeric Parant, Alexandre Pascual, Milena Jugel, Myriam Kerroume, Marie Line Felonneau, Nicolas Gueguen
- article
- Environment and Behavior, 2016, 49 (3), pp.339-353. ⟨10.1177/0013916516629191⟩
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-
- titre
- Small clicks, great effects: Immediate and delayed influence of web sites containing serious games on behavior and attitude
- auteur
- Didier Courbet, Marie-Pierre Fourquet-Courbet, Nicolas Guéguen, Robert-Vincent Joule, Severine Halimi, Françoise Bernard
- article
- International Journal of Advertising, 2016, 35 (6), pp.949-969. ⟨10.1080/02650487.2015.1082226⟩
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-
- titre
- Door-in-the-Face and But-You-Are-Free
- auteur
- Sébastien Meineri, Michaël Dupré, Nicolas Guéguen, Boris Vallée
- article
- Psychological Reports, 2016, 119 (1), pp.276-289
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-
- titre
- A pedestrian's smile and drivers' behavior: When a smile increases careful driving
- auteur
- Nicolas Guéguen, Chloé Eyssartier, Sébastien Meineri
- article
- Journal of Safety Research, 2016
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-
- titre
- The foot-in-the-door technique, crime, and the responsive bystander: A field experiment
- auteur
- Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Fabien Silone, Alexandre Pascual
- article
- Crime Prevention and Community Safety, 2016, 18 (1), pp.60-68
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-
- titre
- Remember it with love: Effects of love priming on text recall
- auteur
- Lubomir Lamy, Nicolas Guéguen, Jacques Fischer-Lokou
- article
- Annual Review of Psychology, 2016, 23 (1-2), pp.3 - 14. ⟨10.21465/rp0023.0001⟩
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-
- titre
- A pedestrian's smile and drivers' behavior: When a smile increases careful driving
- auteur
- Nicolas Guéguen, Chloé Eyssartier, Sébastien Meineri
- article
- Journal of Safety Research, 2016, 56, pp.83-88
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-
- titre
- L'information sur les ingrédients composant un plat influence-t-elle la décision des consommateurs ? une évaluation dans un restaurant
- auteur
- Céline Jacob, Gaëlle Boulbry, Nicolas Guéguen
- article
- Journal of Hospitality Marketing & Management, 2016, 26 (2), pp.207-214. ⟨10.1080/19368623.2016.1194796⟩
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-
- titre
- “Wrong place to get help”: A field experiment on luxury stores and helping behavior
- auteur
- Lubomir Lamy, Nicolas Guéguen, Jacques Fischer-Lokou, Jérôme Guegan
- article
- Social Influence, 2016, 11 (2), pp.130 - 139. ⟨10.1080/15534510.2016.1160839⟩
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-
- titre
- L’imitation humaine: Une synthèse de 50 années de recherche en psychologie sociale.
- auteur
- Angélique Martin, Nicolas Guéguen, Jacques Fischer-Lokou
- article
- Canadian Psychology, 2016, 57 (2), pp.101-119. ⟨10.1037/cap0000048⟩
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-
- titre
- Hey Buddy, Can You Give Me 37 s of Your Time? Extension of the Pique Technique to a Non-monetary Solicitation and Test of Justification for Compliance
- auteur
- Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Alexandre Pascual, Fabien Girandola, Fabien Silone
- article
- Current Psychology, 2016, 35 (4), pp.583-586. ⟨10.1007/s12144-015-9324-z⟩
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-
- titre
- Proximité géographique des produits et préférences: une évaluation de choix forcé
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen, Gaëlle Boulbry
- article
- Journal of Food Products Marketing, 2016, 23 (6), pp.717-722. ⟨10.1080/10454446.2015.1121423⟩
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-
- titre
- Promising reciprocity: When proposing a favor for a request increases compliance even if the favor is not accepted
- auteur
- Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Clément Ruiz, Alexandre Pascual
- article
- Journal of Social Psychology, 2016, 156 (5), pp.498-512. ⟨10.1080/00224545.2015.1129304⟩
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-
- titre
- Compliance without pressure for minimal income policy management.
- auteur
- Fabien Silone, Alexandre Pascual, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
- article
- Psychology, Public Policy, and Law, 2016, 22 (3), pp.330-340
- Accès au bibtex
-
- titre
- When a service request precedes the target request: another compliance without pressure technique?
- auteur
- Sébastien Meineri, Mickaël Dupré, Boris Vallée, Nicolas Guéguen
- article
- Social Influence, 2015, 10 (4), pp.278-285. ⟨10.1080/15534510.2015.1102762⟩
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-
- titre
- A pedestrian’s stare and drivers’ stopping behavior: A field experiment at the pedestrian crossing
- auteur
- Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Chloé Eyssartier, Sebastien Meineri, Sebastien Meineri, Sebastien Meineri
- article
- Safety Science, 2015
- Accès au bibtex
-
- titre
- Sequential love priming: Love as a compliance-gaining technique
- auteur
- Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen, Jérôme Guegan
- article
- North American Journal of Psychology, 2015, 17, pp.607-615
- Accès au bibtex
-
- titre
- Influence des plantes d’intérieur et d’extérieur sur la santé: Synthèse des recherches.
- auteur
- Jordy Stefan, Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri
- article
- Canadian Psychology, 2015, 56 (4), pp.405-425
- Accès au bibtex
-
- titre
- A pedestrian’s stare and drivers’ stopping behavior: A field experiment at the pedestrian crossing
- auteur
- Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Chloé Eyssartier
- article
- Safety Science, 2015, 75, pp.87-89
- Accès au bibtex
-
- titre
- Places for Help: Micro-Level Variation in Helping Behavior toward a Stranger
- auteur
- Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
- article
- Psychological Reports, 2015, 116 (1), pp.242 - 248. ⟨10.2466/21.PR0.116k14w6⟩
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-
- titre
- The positive effect of the mere presence of a religious symbol on compliance with an organ donation request
- auteur
- Nicolas Guéguen, Christine Bougeard-Delfosse, Celine Jacob
- article
- Social Marketing Quaterly, 2015, 21 (2)
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-
- titre
- Effet d'une petite faveur inattendue sur le respect d'une demande d'enquête
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen, Gaëlle Boulbry
- article
- Journal of Business Research, 2015, 68 (1), pp.56-59. ⟨10.1016/j.jbusres.2014.05.008⟩
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-
- titre
- Operationalizations of the “but you are free” technique with the word liberty and the Statue of Liberty symbol on clothes: effects on compliance-gaining
- auteur
- Alexandre Pascual, Sébastien Meineri, Chris Carpenter, Milena Jugel, Patrice Guy, Boris Vallée, Nicolas Guéguen
- article
- Social Influence, 2015, 10 (3), pp.149-156. ⟨10.1080/15534510.2015.1026390⟩
- Accès au bibtex
-
- titre
- The Pique Then Reframe Technique: Replication and Extension of the Pique Technique
- auteur
- Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Alexandre Pascual, Fabien Girandola
- article
- Communication Research Reports, 2015, 32 (2), pp.143-148. ⟨10.1080/08824096.2015.1016151⟩
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-
- titre
- The Pique Technique: A Goal-Oriented Effect?
- auteur
- Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
- article
- Communication Reports, 2015, 29 (2), pp.115 - 125. ⟨10.1080/08934215.2015.1050120⟩
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-
- titre
- Repeating what children say positively influences their learning and motivation
- auteur
- Angélique Martin, Nicolas Guéguen
- article
- Learning and Motivation, 2015, 52, pp.48-53
- Accès au bibtex
-
- titre
- Négociation et genre : l’approche « contextuelle » en psychologie sociale
- auteur
- Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
- article
- Négociations, 2015, 23, pp.93-104
- Accès au bibtex
-
- titre
- Effets d'une procédure incitative associée à une identification de l'action sur des comportements et attitudes professionnelles de salariés
- auteur
- Sébastien Meineri, Isabelle Grandjean, Nicolas Guéguen
- article
- Psychologie du travail et des organisations, 2015, 21 (3), pp.191-226. ⟨10.1016/S1420-2530(16)30007-3⟩
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-
- titre
- “I am sure you’ll succeed”: When a teacher’s verbal encouragement of success increases children’s academic performance
- auteur
- Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Castano Rio Andrea
- article
- Learning and Motivation, 2015, 52, pp.54-59
- Accès au bibtex
-
- titre
- Communication engageante appliquée au tri sélectif : comparaison entre les techniques du pied-dans-la-porte et du double-pied-dans-la-porte.
- auteur
- Mickael Dupre, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
- article
- Les cahiers Internationaux de Psychologie Sociale, 2014, Numéro 102 (2), pp.259
- Accès au bibtex
-
- titre
- Who cares about women’s talk? A field experiment
- auteur
- Lubomir Lamy, Nicolas Guéguen, Jacques Fischer-Lokou
- article
- Review of psychology, 2014, 21, pp.17-22
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-
- titre
- The effect of priming with a love concept on blood donation promise
- auteur
- Virginie Charles-Sire, Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Angélique Martin, Andrea Bullock
- article
- Transfusion and Apheresis Science, 2014, 50 (1), pp.87-91. ⟨10.1016/j.transci.2013.10.009⟩
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-
- titre
- Imitation in Mediation: Effects of the Duration of Mimicry on Reaching Agreement
- auteur
- Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy, Angélique Martin, Andrea Bullock
- article
- Social behavior and personality, 2014, 42 (2), pp.189 - 195. ⟨10.2224/sbp.2014.42.2.189⟩
- Accès au bibtex
-
- titre
- Communication engageante appliquée au tri sélectif : comparaison entre les techniques du pied-dans-la-porte et du double-pied-dans-la-porte
- auteur
- Mickaël Dupré, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
- article
- Les cahiers Internationaux de Psychologie Sociale, 2014, Numéro 102 (2), pp.259-284. ⟨10.3917/cips.102.0259⟩
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-
- titre
- Car status as an inhibitor of passing responses to a low-speed frustrator
- auteur
- Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Angélique Martin, Camilo Charron
- article
- Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 2014, 22, pp.245-248. ⟨10.1016/j.trf.2013.12.014⟩
- Accès au bibtex
-
- titre
- Labeling of previous donation to encourage subsequent donation among experienced blood donors
- auteur
- Cécile Sénémeaud, Patrice Georget, Nicolas Guéguen, Nathalie Callé, Candice Plainfossé, Christelle Touati, Jessica Mange
- article
- Health Psychology, 2014, 33 (7), pp.656-659. ⟨10.1037/a0033426⟩
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-
- titre
- Pied-dans-la-porte et Identification de l’action : la communication engageante appliquée à l’environnement
- auteur
- Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
- article
- European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2014, 64 (1), pp.3-11
- Accès au bibtex
-
- titre
- Men’s music ability and attractiveness to women in a real-life courtship context
- auteur
- Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Jacques Fischer-Lokou
- article
- Psychology of Music, 2013, 42 (4), pp.545-549. ⟨10.1177/0305735613482025⟩
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-
- titre
- Repeating “Yes” in a First Request and Compliance with a Later Request: the Four Walls Technique
- auteur
- Nicolas Guéguen, Robert-Vincent Joule, Didier Courbet, Séverine Halimi-Falkowicz
- article
- Social Behavior and Personality: an international journal, 2013, 41 (2), pp.199-202. ⟨10.2224/sbp.2013.41.2.199⟩
- Accès au bibtex
-
- titre
- Women's Hair Color and Survey Response Rate: A Field Experiment
- auteur
- Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
- article
- Journal of Human Behavior in the Social Environment, 2013, 23 (3), pp.383 - 387. ⟨10.1080/10911359.2013.764210⟩
- Accès au bibtex
-
- titre
- The Effect of Facial Makeup on the Frequency of Drivers Stopping for Hitchhikers
- auteur
- Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
- article
- Psychological Reports, 2013, 113 (1), pp.97 - 101. ⟨10.2466/17.07.PR0.113x12z5⟩
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-
- titre
- REPEATING "YES" IN A FIRST REQUEST AND COMPLIANCE WITH A LATER REQUEST: THE FOUR WALLS TECHNIQUE
- auteur
- Didier Courbet, Nicolas Guéguen, Severine Halimi, Robert-Vincent Joule, Marie Marchand
- article
- Social behavior and personality, 2013, 41 (2), pp.199-202
- Accès au texte intégral et bibtex
-
- titre
- The Influence of Incidental Similarity on Self-Revelation in Response to an Intimate Survey
- auteur
- Angélique Martin, Nicolas Guéguen
- article
- Social behavior and personality, 2013, 41 (3), pp.353-356. ⟨10.2224/sbp.2013.41.3.353⟩
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-
- titre
- I'm free but I'll comply with your request: generalization and multidimensional effects of the “evoking freedom” technique
- auteur
- Nicolas Guéguen, Robert-Vincent Joule, Séverine Halimi-Falkowicz, Alexandre Pascual, Jacques Fischer-Lokou, Maya Dufourcq-Brana
- article
- Journal of Applied Social Psychology, 2013, 43 (1), pp.116-137. ⟨10.1111/j.1559-1816.2012.00986.x⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
-
- titre
- Do child pedestrians deliberately take risks when they are in a hurry? An experimental study on a simulator
- auteur
- Camilo Charron, Aurélie Festoc, Nicolas Guéguen
- article
- Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 2013, 15, pp.635-643. ⟨10.1016/j.trf.2012.07.001⟩
- Accès au bibtex
-
- titre
- Compliments and Receptivity to a Courtship Request: A Field Experiment
- auteur
- Nicolas Guéguen, Jacques Fischer-Lokou, Lubomir Lamy
- article
- Psychological Reports, 2013, 112 (1), pp.239 - 242. ⟨10.2466/28.07.21.PR0.112.1.239-242⟩
- Accès au bibtex
-
- titre
- “Even a single marble will make him/her happy …”: Further evidence and extension of the legitimizing paltry contribution technique on helping
- auteur
- Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Sébastien Meineri
- article
- Social Influence, 2013, 8 (1), pp.18-26
- Accès au bibtex
-
- titre
- Exposure to altruism quotes and tipping behavior in a restaurant
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen, Renzo Ardiccioni, Cécile Sénémeaud
- article
- International Journal of Hospitality Management, 2013, 32 (1), pp.299-301. ⟨10.1016/j.ijhm.2012.03.003⟩
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-
- titre
- Effets des prix à terminaison 9 sur le choix des consommateurs
- auteur
- Nicolas Guéguen, Patrick Legoherel, Paul-Valentin N'Gobo
- article
- La Revue des Sciences de Gestion, 2013, 261-262 (3-4), pp.17 - 25
- Accès au bibtex
-
- titre
- Weather and Helping: Additional Evidence of the Effect of the Sunshine Samaritan
- auteur
- Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
- article
- Journal of Social Psychology, 2013, 153 (2), pp.123 - 126. ⟨10.1080/00224545.2012.720618⟩
- Accès au bibtex
-
- titre
- Cross-Cultural Investigation of Compliance Without Pressure
- auteur
- Alexandre Pascual, Christophe Oteme, Luminita Samson, Qiong Wang, Séverine Halimi-Falkowicz, Lionel Souchet, Fabien Girandola, Nicolas Guéguen, Robert-Vincent Joule
- article
- Cross-Cultural Research, 2012, 46 (4), pp.394-416. ⟨10.1177/1069397112450859⟩
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-
- titre
- Men’s Social Status and Attractiveness
- auteur
- Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
- article
- Swiss Journal of Psychology, 2012, 71 (3), pp.157 - 160. ⟨10.1024/1421-0185/a000083⟩
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-
- titre
- Say It with Flowers" ... to Female Drivers: Hitchhikers Holding Flowers and Driver Behavior
- auteur
- Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Jordy Stefan
- article
- North American Journal of Psychology, 2012, 14 (3), pp.623-628
- Accès au bibtex
-
- titre
- Words as Environmental Cues: The Effect of the Word “Loving” on Compliance to a Blood Donation Request
- auteur
- Virginie Charles-Sire, Nicolas Guéguen, Alexandre Pascual, Sébastien Meineri
- article
- Journal of Psychology, 2012, 146 (5), pp.455-470. ⟨10.1080/00223980.2012.654519⟩
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-
- titre
- She wore something in a hair : the effect of ornementations on tiping, Journal of Hospitality Marketing and Management, 21, 4, 414 - 420.
- auteur
- Celine Jacob, Nicolas Guéguen, Christine Bougeard-Delfosse
- article
- Journal of Hospitality Marketing and Management, 2012, 21 (4), pp.414-420
- Accès au bibtex
-
- titre
- Nature pro sociale du don de sang
- auteur
- Virginie Charles-Sire, Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Sébastien Meineri
- article
- Transfusion Clinique et Biologique, 2012, 19 (2), pp.49-51
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-
- titre
- Priming emotion concepts and helping behavior: How unlived emotions can influence action
- auteur
- Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
- article
- Social behavior and personality, 2012, 40 (1), pp.55 - 61. ⟨10.2224/sbp.2012.40.1.55⟩
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-
- titre
- Induction sémantique de l'amour et comportement d'aide envers des réfugiés : amour + réfugiés = amour des réfugiés ?
- auteur
- Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
- article
- Les cahiers Internationaux de Psychologie Sociale, 2012, Numéro 93 (1), pp.63-76. ⟨10.3917/cips.093.0063⟩
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-
- titre
- Effect of watermarks as visual cues for guiding consumer choice: An experiment with restaurant menus
- auteur
- Nicolas Guéguen, Céline Jacob, Renzo Ardiccioni
- article
- International Journal of Hospitality Management, 2012, 31 (2), pp.617-619. ⟨10.1016/j.ijhm.2011.04.008⟩
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- titre
- L'effet du mimétisme d'un vendeur sur le comportement d'achat d'un client et son jugement du personnel et du lieu de vente
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen, Gaëlle Boulbry
- article
- Recherche et Applications en Marketing (French Edition), 2011, 26 (1), pp.5-22. ⟨10.1177/076737011102600101⟩
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-
- titre
- Effects of the Door-in-the-Face technique on restaurant customers’ behavior
- auteur
- Nicolas Guéguen, Céline Jacob, Sébastien Meineri
- article
- International Journal of Hospitality Management, 2011, 30 (3), pp.759-761
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-
- titre
- The effect of the word “love” on compliance to a request for humanitarian aid: An evaluation in a field setting
- auteur
- Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
- article
- Social Influence, 2011, 6 (4), pp.249 - 258. ⟨10.1080/15534510.2011.627771⟩
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-
- titre
- Retail salespeople's mimicry of customers: Effects on consumer behavior
- auteur
- Celine Jacob, Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Gaëlle Boulbry
- article
- Journal of retailing and consumer services, 2011, 18 (5), pp.381-388
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-
- titre
- Comment recruter plus efficacement les « publics précaires » ? Une approche contextuelle et collective des recrutements sur les postes de bas niveaux de qualification
- auteur
- Boris Vallée, Alexandre Pascual, Nicolas Guéguen
- article
- L'Orientation scolaire et professionnelle, 2011, 40/2, ⟨10.4000/osp.3112⟩
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-
- titre
- Similarity and Social Interaction: When Similarity Fosters Implicit Behavior Toward a Stranger
- auteur
- Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Sébastien Meineri
- article
- Journal of Social Psychology, 2011, 151 (6), pp.671-673
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-
- titre
- Mimicry and Propagation of Prosocial Behavior in a Natural Setting
- auteur
- Jacques Fischer-Lokou, Angélique Martin, Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
- article
- Psychological Reports, 2011, 108 (2), pp.599 - 605. ⟨10.2466/07.17.21.PR0.108.2.599-605⟩
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-
- titre
- “I Hope I'm Not Disturbing You, Am I?” Another Operationalization of the Foot-in-the-Mouth Paradigm1
- auteur
- Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
- article
- Journal of Applied Social Psychology, 2011, 41 (4), pp.965-975
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-
- titre
- Mimicry and Helping Behavior: An Evaluation of Mimicry on Explicit Helping Request
- auteur
- Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Sébastien Meineri
- article
- Journal of Social Psychology, 2011, 151 (1), pp.1-4
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-
- titre
- A cross-category investigation into the effects of nine-ending pricing on brand choice
- auteur
- Paul-Valentin N'Gobo, Patrick Legoherel, Nicolas Guéguen
- article
- Journal of retailing and consumer services, 2010, 17 (5), pp.374 - 385. ⟨10.1016/j.jretconser.2010.03.018⟩
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-
- titre
- The Combined Effect of the Foot-in-the-Door Technique and the “But You Are Free” Technique: An Evaluation on the Selective Sorting of Household Wastes
- auteur
- Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Angélique Martin, Isabelle Grandjean
- article
- Ecopsychology, 2010, 2 (4), pp.231-237
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-
- titre
- Valentine Street Promotes Chivalrous Helping
- auteur
- Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
- article
- Swiss Journal of Psychology, 2010, 69 (3), pp.169 - 172. ⟨10.1024/1421-0185/a000019⟩
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-
- titre
- Improving Medication Adherence by Using Practitioner Nonverbal Techniques: A Field Experiment on the Effect of Touch
- auteur
- Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Virginie Charles-Sire
- article
- Journal of Behavioral Medicine, 2010, 33 (6), pp.466-473
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-
- titre
- Sentiment de liberté et comportement de soumission: deux expériences sur l’impact de l’évocation de la liberté d’un internaute à accepter une requête formulée par e-mail
- auteur
- Jacques Fischer-Lokou, Angélique Martin, Nicolas Guéguen
- article
- European Journal of Social Sciences, 2010, 17 (3), pp.372-381
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-
- titre
- The Impact of Guilt on Mimicry Behavior
- auteur
- Angélique Martin, Nicolas Guéguen, Jacques Fischer-Lokou
- article
- Social behavior and personality, 2010, 38 (7), pp.987-991
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-
- titre
- Effets comportementaux et attitudinaux d’une procédure de Pied-dans-la-porte en entreprise
- auteur
- Isabelle Grandjean, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
- article
- Psychologie du travail et des organisations, 2010, 16 (3), pp.199-218
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-
- titre
- Prix À terminaison "9" et influence du comportement d'achat: Une évaluation lors d'une vente en porte-À-porte
- auteur
- Renzo Ardiccioni, Nicolas Guéguen
- article
- MERCATI & COMPETITIVITÀ, 2010, 2, pp.129-141. ⟨10.3280/MC2010-002007⟩
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- titre
- L'effetto di elementi figurativi sul comportamento di consumo: un'illustrazione nell'influenza nella scelta di un piatto al ristorante
- auteur
- Renzo Ardiccioni, Celine Jacob, Nicolas Guéguen
- article
- Micro & Macro Marketing, 2009
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- titre
- Nine-ending prices and consumer's behavior: A field study in a restaurant
- auteur
- Nicolas Guéguen, Céline Jacob, Patrick Legoherel, Paul-Valentin N'Gobo
- article
- International Journal of Hospitality Management, 2009, 28 (1), pp.170 - 172. ⟨10.1016/j.ijhm.2008.03.009⟩
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- titre
- ‘Love is in the air’: Effects of songs with romantic lyrics on compliance with a courtship request
- auteur
- Nicolas Guéguen, Céline Jacob, Lubomir Lamy
- article
- Psychology of Music, 2009, 38 (3), pp.303 - 307. ⟨10.1177/0305735609360428⟩
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-
- titre
- A web replication of Snyder, Decker and Bercheid (1977)'s experiment on the self-fulfilling nature of social stereotypes
- auteur
- Nicolas Guéguen, M. Lourel, Camilo Charron, Jacques Fischer-Lokou, Loubomir Lamy
- article
- Journal of Social Psychology, 2009, 5 (149), pp.600-602
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- titre
- Odors and consumer behavior in a restaurant
- auteur
- Nicolas Guéguen, Christine Petr
- article
- International Journal of Hospitality Management, 2006, 25, pp.335-339
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- titre
- Beginner Research on Tourism and the Tourist: Beware of words and carricatures!
- auteur
- Christine Petr, Nicolas Guéguen
- article
- Tourism Analysis, 2006, 11 (4), pp.251-264
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- titre
- Beginner Research on Tourism and the Tourist: Beware of words and carricatures!
- auteur
- Christine Petr, Nicolas Guéguen
- article
- Tourism Analysis, 2006, 11, 14 p
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-
- titre
- Odors and consumer behavior in a restaurant
- auteur
- Christine Petr, Nicolas Guéguen
- article
- International Journal of Hospitality Management, 2006, 25, pp.335-339
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- titre
- Prix à terminaison 9 et influence du comportement d'achat : une évaluation lors d'une vente en porte-à-porte
- auteur
- Christine Petr, Nicolas Guéguen
- article
- La Revue des Sciences de Gestion, 2005, 214-215, pp.55-62
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- titre
- The emergence of the contextual role of the e-book in cognitive processes through an ecological and functional analysis
- auteur
- Thierry Morineau, Caroline Blanche, Laurence Tobin, Nicolas Guéguen
- article
- International Journal of Human-Computer Studies, 2005, 62 (3), pp.329-348
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- titre
- Prix à terminaison 9 et influence du comportement d'achat : une évaluation lors d'une vente en porte-à-porte
- auteur
- Nicolas Guéguen, Christine Petr
- article
- La Revue des Sciences de Gestion, 2005, 214-215, pp.55-62
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- titre
- Communication médiatisée par ordinateur et sollicitation à une requête: une évaluation de l'efficacité de la technique du "Pied-dans-la-Porte" lors d'une interaction par e-mail ou sur un site Web
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen, P. Legohérel
- article
- Revue Internationale de Psychologie Sociale = International review of social psychology, 2003, 1, pp.125-155
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- titre
- Sollicitation de participation à une enquête par courriel : effet de la présence sociale et de l'attrait physique du demandeur sur le taux de réponse
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen, P. Legohérel
- article
- Revue canadienne des sciences du comportement, 2003, 35 (2), pp.84-96
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- titre
- L'effet d'une musique d'ambiance sur le comportement du consommateur : Une illustration en extérieur
- auteur
- Nicolas Guéguen, Céline Jacob, Patrick Legoherel
- article
- Décisions Marketing, 2002, 25, pp.53-59. ⟨10.7193/DM.025.53.59⟩
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-
- titre
- L'effet d'une musique d'ambiance sur le comportement du consommateur : une illustration en extérieur
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen, P. Legohérel
- article
- Décisions Marketing, 2002, 25, pp.53-58
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- titre
- The influence of music on temporal perceptions in a On-Hold waiting situation
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen
- article
- Psychology of Music, 2002, 30, pp.210-214
- Accès au bibtex
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- titre
- L'impact du statut d'un requêteur dans le cas d'une sollicitation par courriel (e-mail) : application dans le cas d'une participation à une enquête sur Internet
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen
- article
- La Revue des Sciences de Gestion, 2002, 193, pp.87-95
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-
- titre
- Variations du volume d'une musique de fond et effets sur le comportement de consommation : une évaluation en situation naturelle
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen
- article
- Recherche et Applications en Marketing (French Edition), 2002, 17 (4), pp.35-43
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-
Communication dans un congrès
- titre
- L’effet perceptif des prix à terminaison 9 : une illustration expérimentale sur le prix du tabac
- auteur
- Celine Jacob, Nicolas Guéguen, Christine Bougeard-Delfosse, Pierre Charles Soulié
- article
- L’effet perceptif des prix à terminaison 9 : Une illustration expérimentale sur le prix du tabac, AFM, May 2024, Tours (FR), France
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-
- titre
- Inclusive Language Has Persuasive Appeal Only for Ingroup Sources
- auteur
- Fabien Silone, Viviane Seyranian, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
- article
- The European Conference on Psychology & the Behavioral Sciences, Jul 2017, Brighton, United Kingdom
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- titre
- The "Binding Identities" Meta-Theory: Evidences Toward an Inclusive Theory of Social Identity and Influence
- auteur
- Fabien Silone, Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, A. Martin
- article
- The European Conference on Psychology & the Behavioral Sciences, Jul 2017, Brighton, United Kingdom
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- titre
- L’effet du mimétisme d’un vendeur sur les réactions affectives et comportementales d’un client
- auteur
- Celine Jacob, Christine Bougeard-Delfosse, Nicolas Guéguen
- article
- 1ère Journée de Recherche, IUT de Saint Denis, IUT de Saint Denis, Mar 2011, Saint Denis (97400), France
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- titre
- Etiquetage différencié selon le genre et don de sang
- auteur
- Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen, Virginie Charles-Sire
- article
- 9ème colloque International de Psychologie Sociale Appliquée., Aug 2011, Strasbourg, France
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-
- titre
- J’espère que je ne vous dérange pas ? » Une opérationnalisation alternative du paradigme de Pied-dans-la-bouche
- auteur
- Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen, Angélique Martin
- article
- 8ème Congrès International de Psychologie Sociale en Langue Française, Aug 2010, Nice, France
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- titre
- Imitation et changement de comportements alimentaires
- auteur
- Angélique Martin, Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri
- article
- 8ème Congrès International de Psychologie Sociale en Langue Française, Aug 2010, Nice, France
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-
- titre
- La chaussure-leurre : une application de la technique du leurre sur le comportement du consommateur
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen
- article
- Actes du Congrès international de l'AFM - 2006, May 2006, 15 p
- Accès au bibtex
-
- titre
- A first approach to tourism and the tourist: beware of words and caricatures!
- auteur
- Christine Petr, Nicolas Guéguen
- article
- 4th CPTHL Symposium: Consumer Psychology of Tourism, Hospitality, and Leisure Research, HEC Montréal, Jul 2005, 37 p
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Chapitre d'ouvrage
- titre
- L'expérimentation on-line
- auteur
- Céline Jacob, Nicolas Guéguen
- article
- P. Robert-Demontrond. Méthodes d'observation et d'expérimentation, Apogée, pp.197-215, 2004
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Notice d’encyclopédie ou de dictionnaire
- titre
- Mimicry in Social Interaction: Its Effect on learning.
- auteur
- Angélique Martin, Nicolas Guéguen
- article
- Encyclopedia of the sciences of learning / Norbert M. Seel. (ed.), 2012, pp.2275-2277
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Ouvrages
- titre
- La psychologie de A à Z, 500 mots pour comprendre
- auteur
- Camilo Charron, Nathalie Dumet, Nicolas Guéguen, Alain Lieury, Stéphane Rusinek
- article
- Dunod, 208 pp., 2014, 2100512080
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- titre
- Pourquoi la nature nous fait du bien
- auteur
- Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri
- article
- Dunod, pp.280, 2012, 978-2-10-057056-0
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