Laboratoire de Psychologie : Cognition, Comportement, Communication

Nicolas
Guéguen

Courriel
nicolas.gueguen [at] univ-ubs.fr
Statut
Enseignant-chercheur
Université Bretagne Sud
Axe de recherche
Influences, normes et comportement

Publications

Article dans une revue

titre
Guilt Cues Enhance the Door-on-the-Face Technique
auteur
Nicolas Gueguen, Celine Jacob, Alexandre Pascual, Lubomir Lamy
article
Basic and Applied Social Psychology, 2024, pp.1-6. ⟨10.1080/01973533.2024.2425927⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Disrupt Pique Technique: When Disrupting First Increases the Effectiveness of the Pique Technique
auteur
Celine Jacob, Nicolas Gueguen, Alexandre Pascual, Lamy Lubomir
article
Polish Psychological Bulletin, 2024, 55, pp.32-36. ⟨10.24425/ppb.2024.150354⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-04791275/file/LABPSY_2024_Pol.Psychol.Bull_Jacob.pdf


BibTex

titre
Oh my darling clementine: presence vs absence of fruit leaves on the judgment of a fruit-juice.
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen, Christine Bougeard-Delfosse
article
European Journal of Management and Marketing Studies, 2024, 8 (4), pp.199-206. ⟨10.46827/ejmms.v8i4.1712⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Priming congruence and COVID-19 vaccination intention: a mediation analysis
auteur
Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen, Jérôme Guegan
article
Health Psychology Report, 2023, 12 (1), pp.79-86. ⟨10.5114/hpr/157228⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Being vaccinated for love or despite fear of vaccination? The influence of priming on vaccination intention among young French people.
auteur
Lubomir Lamy, Jérôme Guegan, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
article
Health Psychology Report, 2022, 10 (1), pp.31-36. ⟨10.5114/hpr.2021.111084⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
De la propagande d’Etat aux fake-news des réseaux : Quand le faux nous influence !
auteur
Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri
article
Cahiers de psychologie politique, 2021, ⟨10.34745/numerev_1680⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Activer la peur peut-il nous rendre plus influençables et changer nos opinions et nos comportements ?
auteur
Nicolas Guéguen, Sebastien Meineri
article
Cahiers de psychologie politique, 2021, ⟨10.34745/numerev_1402⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-05010236/file/Gueguen%20et%20Meineri_2021_activer_la_peur_peut_il_nous_rendre_plus.pdf


BibTex

titre
Comment la preuve de dons antérieurs influence le respect d'une demande de don: 3 expériences sur le terrain
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen, Gaëlle Boulbry
article
International review on public and nonprofit marketing, 2018, 15 (1), pp.1-8. ⟨10.1007/s12208-017-0187-x⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
With a Little Help From Adults: Positive Emotion as an Excuse for Underage Drinking
auteur
Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
article
Basic and Applied Social Psychology, 2017, 39 (5), pp.287 - 291. ⟨10.1080/01973533.2017.1351973⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Motorcyclists’ intention to exceed the speed limit on a 90km/h road: Effect of the type of motorcycles
auteur
Chloé Eyssartier, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
article
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 2017, 45, pp.183-193
Accès au bibtex

BibTex
titre
Effect of Interviewer’s Eyeglasses on Compliance with a Face-to-face Survey Request and Perception of the Interviewer
auteur
Nicolas Guéguen, Angélique Martin
article
Field Methods, 2017, 29 (3), pp.194-204
Accès au bibtex

BibTex
titre
Motorcyclists’ intention to exceed the speed limits on a 90km/h road: effect of the type of motorcyclists
auteur
Chloe Eyssartier, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
article
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 2017
Accès au bibtex

BibTex
titre
Experimental clues in favor of a generalized norm of reciprocity
auteur
Sébastien Meineri, Mickaël Dupré, Nicolas Guéguen, Boris Vallée
article
Polish Psychological Bulletin, 2017, ⟨10.1515/ppb-2017-0043⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://hal.science/hal-02486830/file/Meineri%20et%20al_2017.pdf


BibTex

titre
L'effet de la technique d'évocation de la liberté sur al conformité à la suggestion d'un serveur : une évaluation dans un restaurant
auteur
Nicolas Guéguen, Céline Jacob, Alexandre Pascual
article
Journal of Hospitality and Tourism Research, 2017, 41 (5), pp.635-639. ⟨10.1177/1096348013515923⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Holding your flag: The effects of exposure to a regional symbol on people's behavior
auteur
Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Jordy Stefan
article
European Journal of Social Psychology, 2017, 47 (5), pp.539-552
Accès au bibtex

BibTex
titre
Does the sense of the geographic proximity of a requester influence donation? Three evaluations in field studies
auteur
Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou
article
Journal of Human Behavior in the Social Environment, 2017, 28 (2), pp.193 - 203. ⟨10.1080/10911359.2017.1355291⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Effects of Active Listening, Reformulation, and Imitation on Mediator Success: Preliminary Results
auteur
Jacques Fischer-Lokou, Lubomir Lamy, Nicolas Guéguen, Alexandre Dubarry
article
Psychological Reports, 2016, 118 (3), pp.994 - 1010. ⟨10.1177/0033294116646159⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Foot-in-the-door technique and reduction of driver’s aggressiveness: A field study
auteur
Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Fabien Silone, Mathieu David
article
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 2016, 36, pp.1-5
Accès au bibtex

BibTex
titre
Impact of verbal mimicry on children’s fruit consumption
auteur
Angélique Martin, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
article
Food Quality and Preference, 2016, 49, pp.100-105
Accès au bibtex

BibTex
titre
Raising Students Awareness to Climate Change: An Illustration With Binding Communication
auteur
Aymeric Parant, Alexandre Pascual, Milena Jugel, Myriam Kerroume, Marie Line Felonneau, Nicolas Gueguen
article
Environment and Behavior, 2016, 49 (3), pp.339-353. ⟨10.1177/0013916516629191⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Small clicks, great effects: Immediate and delayed influence of web sites containing serious games on behavior and attitude
auteur
Didier Courbet, Marie-Pierre Fourquet-Courbet, Nicolas Guéguen, Robert-Vincent Joule, Severine Halimi, Françoise Bernard
article
International Journal of Advertising, 2016, 35 (6), pp.949-969. ⟨10.1080/02650487.2015.1082226⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://archivesic.ccsd.cnrs.fr/sic_01560526/file/Courbet%20AEE%20IJA%20V3%20sans%20tables%20def%20envoy%C3%A9.pdf


BibTex

titre
Door-in-the-Face and But-You-Are-Free
auteur
Sébastien Meineri, Michaël Dupré, Nicolas Guéguen, Boris Vallée
article
Psychological Reports, 2016, 119 (1), pp.276-289
Accès au bibtex

BibTex
titre
A pedestrian's smile and drivers' behavior: When a smile increases careful driving
auteur
Nicolas Guéguen, Chloé Eyssartier, Sébastien Meineri
article
Journal of Safety Research, 2016
Accès au bibtex

BibTex
titre
The foot-in-the-door technique, crime, and the responsive bystander: A field experiment
auteur
Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Fabien Silone, Alexandre Pascual
article
Crime Prevention and Community Safety, 2016, 18 (1), pp.60-68
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-01999856/file/GuguenMartinSilonePascual2016.CPCS18160-68.pdf


BibTex

titre
Remember it with love: Effects of love priming on text recall
auteur
Lubomir Lamy, Nicolas Guéguen, Jacques Fischer-Lokou
article
Annual Review of Psychology, 2016, 23 (1-2), pp.3 - 14. ⟨10.21465/rp0023.0001⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
A pedestrian's smile and drivers' behavior: When a smile increases careful driving
auteur
Nicolas Guéguen, Chloé Eyssartier, Sébastien Meineri
article
Journal of Safety Research, 2016, 56, pp.83-88
Accès au bibtex

BibTex
titre
L'information sur les ingrédients composant un plat influence-t-elle la décision des consommateurs ? une évaluation dans un restaurant
auteur
Céline Jacob, Gaëlle Boulbry, Nicolas Guéguen
article
Journal of Hospitality Marketing & Management, 2016, 26 (2), pp.207-214. ⟨10.1080/19368623.2016.1194796⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
“Wrong place to get help”: A field experiment on luxury stores and helping behavior
auteur
Lubomir Lamy, Nicolas Guéguen, Jacques Fischer-Lokou, Jérôme Guegan
article
Social Influence, 2016, 11 (2), pp.130 - 139. ⟨10.1080/15534510.2016.1160839⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
L’imitation humaine: Une synthèse de 50 années de recherche en psychologie sociale.
auteur
Angélique Martin, Nicolas Guéguen, Jacques Fischer-Lokou
article
Canadian Psychology, 2016, 57 (2), pp.101-119. ⟨10.1037/cap0000048⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-01999862/file/Imitationsynthese-R1%281%29.pdf


BibTex

titre
Hey Buddy, Can You Give Me 37 s of Your Time? Extension of the Pique Technique to a Non-monetary Solicitation and Test of Justification for Compliance
auteur
Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Alexandre Pascual, Fabien Girandola, Fabien Silone
article
Current Psychology, 2016, 35 (4), pp.583-586. ⟨10.1007/s12144-015-9324-z⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Proximité géographique des produits et préférences: une évaluation de choix forcé
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen, Gaëlle Boulbry
article
Journal of Food Products Marketing, 2016, 23 (6), pp.717-722. ⟨10.1080/10454446.2015.1121423⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Promising reciprocity: When proposing a favor for a request increases compliance even if the favor is not accepted
auteur
Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Clément Ruiz, Alexandre Pascual
article
Journal of Social Psychology, 2016, 156 (5), pp.498-512. ⟨10.1080/00224545.2015.1129304⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-01960565/file/Promising%20reciprocity%20When%20proposing%20a%20favor%20for%20a%20request%20increases%20compliance%20even%20if%20the%20favor%20is%20not%20accepted.pdf


BibTex

titre
Compliance without pressure for minimal income policy management.
auteur
Fabien Silone, Alexandre Pascual, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
article
Psychology, Public Policy, and Law, 2016, 22 (3), pp.330-340
Accès au bibtex

BibTex
titre
When a service request precedes the target request: another compliance without pressure technique?
auteur
Sébastien Meineri, Mickaël Dupré, Boris Vallée, Nicolas Guéguen
article
Social Influence, 2015, 10 (4), pp.278-285. ⟨10.1080/15534510.2015.1102762⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
A pedestrian’s stare and drivers’ stopping behavior: A field experiment at the pedestrian crossing
auteur
Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Chloé Eyssartier, Sebastien Meineri, Sebastien Meineri, Sebastien Meineri
article
Safety Science, 2015
Accès au bibtex

BibTex
titre
Sequential love priming: Love as a compliance-gaining technique
auteur
Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen, Jérôme Guegan
article
North American Journal of Psychology, 2015, 17, pp.607-615
Accès au bibtex

BibTex
titre
Influence des plantes d’intérieur et d’extérieur sur la santé: Synthèse des recherches.
auteur
Jordy Stefan, Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri
article
Canadian Psychology, 2015, 56 (4), pp.405-425
Accès au bibtex

BibTex
titre
A pedestrian’s stare and drivers’ stopping behavior: A field experiment at the pedestrian crossing
auteur
Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Chloé Eyssartier
article
Safety Science, 2015, 75, pp.87-89
Accès au bibtex

BibTex
titre
Places for Help: Micro-Level Variation in Helping Behavior toward a Stranger
auteur
Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
article
Psychological Reports, 2015, 116 (1), pp.242 - 248. ⟨10.2466/21.PR0.116k14w6⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
The positive effect of the mere presence of a religious symbol on compliance with an organ donation request
auteur
Nicolas Guéguen, Christine Bougeard-Delfosse, Celine Jacob
article
Social Marketing Quaterly, 2015, 21 (2)
Accès au bibtex

BibTex
titre
Effet d'une petite faveur inattendue sur le respect d'une demande d'enquête
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen, Gaëlle Boulbry
article
Journal of Business Research, 2015, 68 (1), pp.56-59. ⟨10.1016/j.jbusres.2014.05.008⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Operationalizations of the “but you are free” technique with the word liberty and the Statue of Liberty symbol on clothes: effects on compliance-gaining
auteur
Alexandre Pascual, Sébastien Meineri, Chris Carpenter, Milena Jugel, Patrice Guy, Boris Vallée, Nicolas Guéguen
article
Social Influence, 2015, 10 (3), pp.149-156. ⟨10.1080/15534510.2015.1026390⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
The Pique Then Reframe Technique: Replication and Extension of the Pique Technique
auteur
Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Alexandre Pascual, Fabien Girandola
article
Communication Research Reports, 2015, 32 (2), pp.143-148. ⟨10.1080/08824096.2015.1016151⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-01960623/file/The%20Pique%20Then%20Reframe%20Technique%20Replication%20and%20Extension%20of%20the%20Pique%20Technique.pdf


BibTex

titre
The Pique Technique: A Goal-Oriented Effect?
auteur
Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
article
Communication Reports, 2015, 29 (2), pp.115 - 125. ⟨10.1080/08934215.2015.1050120⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Repeating what children say positively influences their learning and motivation
auteur
Angélique Martin, Nicolas Guéguen
article
Learning and Motivation, 2015, 52, pp.48-53
Accès au bibtex

BibTex
titre
Négociation et genre : l’approche « contextuelle » en psychologie sociale
auteur
Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
article
Négociations, 2015, 23, pp.93-104
Accès au bibtex

BibTex
titre
Effets d'une procédure incitative associée à une identification de l'action sur des comportements et attitudes professionnelles de salariés
auteur
Sébastien Meineri, Isabelle Grandjean, Nicolas Guéguen
article
Psychologie du travail et des organisations, 2015, 21 (3), pp.191-226. ⟨10.1016/S1420-2530(16)30007-3⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
“I am sure you’ll succeed”: When a teacher’s verbal encouragement of success increases children’s academic performance
auteur
Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Castano Rio Andrea
article
Learning and Motivation, 2015, 52, pp.54-59
Accès au bibtex

BibTex
titre
Communication engageante appliquée au tri sélectif : comparaison entre les techniques du pied-dans-la-porte et du double-pied-dans-la-porte.
auteur
Mickael Dupre, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
article
Les cahiers Internationaux de Psychologie Sociale, 2014, Numéro 102 (2), pp.259
Accès au bibtex

BibTex
titre
Who cares about women’s talk? A field experiment
auteur
Lubomir Lamy, Nicolas Guéguen, Jacques Fischer-Lokou
article
Review of psychology, 2014, 21, pp.17-22
Accès au bibtex

BibTex
titre
The effect of priming with a love concept on blood donation promise
auteur
Virginie Charles-Sire, Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Angélique Martin, Andrea Bullock
article
Transfusion and Apheresis Science, 2014, 50 (1), pp.87-91. ⟨10.1016/j.transci.2013.10.009⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Imitation in Mediation: Effects of the Duration of Mimicry on Reaching Agreement
auteur
Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy, Angélique Martin, Andrea Bullock
article
Social behavior and personality, 2014, 42 (2), pp.189 - 195. ⟨10.2224/sbp.2014.42.2.189⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Communication engageante appliquée au tri sélectif : comparaison entre les techniques du pied-dans-la-porte et du double-pied-dans-la-porte
auteur
Mickaël Dupré, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
article
Les cahiers Internationaux de Psychologie Sociale, 2014, Numéro 102 (2), pp.259-284. ⟨10.3917/cips.102.0259⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Car status as an inhibitor of passing responses to a low-speed frustrator
auteur
Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Angélique Martin, Camilo Charron
article
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 2014, 22, pp.245-248. ⟨10.1016/j.trf.2013.12.014⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Labeling of previous donation to encourage subsequent donation among experienced blood donors
auteur
Cécile Sénémeaud, Patrice Georget, Nicolas Guéguen, Nathalie Callé, Candice Plainfossé, Christelle Touati, Jessica Mange
article
Health Psychology, 2014, 33 (7), pp.656-659. ⟨10.1037/a0033426⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Pied-dans-la-porte et Identification de l’action : la communication engageante appliquée à l’environnement
auteur
Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
article
European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2014, 64 (1), pp.3-11
Accès au bibtex

BibTex
titre
Men’s music ability and attractiveness to women in a real-life courtship context
auteur
Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Jacques Fischer-Lokou
article
Psychology of Music, 2013, 42 (4), pp.545-549. ⟨10.1177/0305735613482025⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Repeating “Yes” in a First Request and Compliance with a Later Request: the Four Walls Technique
auteur
Nicolas Guéguen, Robert-Vincent Joule, Didier Courbet, Séverine Halimi-Falkowicz
article
Social Behavior and Personality: an international journal, 2013, 41 (2), pp.199-202. ⟨10.2224/sbp.2013.41.2.199⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Women's Hair Color and Survey Response Rate: A Field Experiment
auteur
Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
article
Journal of Human Behavior in the Social Environment, 2013, 23 (3), pp.383 - 387. ⟨10.1080/10911359.2013.764210⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
The Effect of Facial Makeup on the Frequency of Drivers Stopping for Hitchhikers
auteur
Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
article
Psychological Reports, 2013, 113 (1), pp.97 - 101. ⟨10.2466/17.07.PR0.113x12z5⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
REPEATING "YES" IN A FIRST REQUEST AND COMPLIANCE WITH A LATER REQUEST: THE FOUR WALLS TECHNIQUE
auteur
Didier Courbet, Nicolas Guéguen, Severine Halimi, Robert-Vincent Joule, Marie Marchand
article
Social behavior and personality, 2013, 41 (2), pp.199-202
Accès au texte intégral et bibtex

https://archivesic.ccsd.cnrs.fr/sic_00870107/file/gueguen_joule_courbet_halimi_Marchand_2013_SBP.pdf


BibTex

titre
The Influence of Incidental Similarity on Self-Revelation in Response to an Intimate Survey
auteur
Angélique Martin, Nicolas Guéguen
article
Social behavior and personality, 2013, 41 (3), pp.353-356. ⟨10.2224/sbp.2013.41.3.353⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-02000178/file/martin2013.pdf


BibTex

titre
I'm free but I'll comply with your request: generalization and multidimensional effects of the “evoking freedom” technique
auteur
Nicolas Guéguen, Robert-Vincent Joule, Séverine Halimi-Falkowicz, Alexandre Pascual, Jacques Fischer-Lokou, Maya Dufourcq-Brana
article
Journal of Applied Social Psychology, 2013, 43 (1), pp.116-137. ⟨10.1111/j.1559-1816.2012.00986.x⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-02069189/file/Gu-guen_et_al-2013-Journal_of_Applied_Social_Psychology.pdf


BibTex

titre
Do child pedestrians deliberately take risks when they are in a hurry? An experimental study on a simulator
auteur
Camilo Charron, Aurélie Festoc, Nicolas Guéguen
article
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 2013, 15, pp.635-643. ⟨10.1016/j.trf.2012.07.001⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Compliments and Receptivity to a Courtship Request: A Field Experiment
auteur
Nicolas Guéguen, Jacques Fischer-Lokou, Lubomir Lamy
article
Psychological Reports, 2013, 112 (1), pp.239 - 242. ⟨10.2466/28.07.21.PR0.112.1.239-242⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
“Even a single marble will make him/her happy …”: Further evidence and extension of the legitimizing paltry contribution technique on helping
auteur
Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Sébastien Meineri
article
Social Influence, 2013, 8 (1), pp.18-26
Accès au bibtex

BibTex
titre
Exposure to altruism quotes and tipping behavior in a restaurant
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen, Renzo Ardiccioni, Cécile Sénémeaud
article
International Journal of Hospitality Management, 2013, 32 (1), pp.299-301. ⟨10.1016/j.ijhm.2012.03.003⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Effets des prix à terminaison 9 sur le choix des consommateurs
auteur
Nicolas Guéguen, Patrick Legoherel, Paul-Valentin N'Gobo
article
La Revue des Sciences de Gestion, 2013, 261-262 (3-4), pp.17 - 25
Accès au bibtex

BibTex
titre
Weather and Helping: Additional Evidence of the Effect of the Sunshine Samaritan
auteur
Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
article
Journal of Social Psychology, 2013, 153 (2), pp.123 - 126. ⟨10.1080/00224545.2012.720618⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Cross-Cultural Investigation of Compliance Without Pressure
auteur
Alexandre Pascual, Christophe Oteme, Luminita Samson, Qiong Wang, Séverine Halimi-Falkowicz, Lionel Souchet, Fabien Girandola, Nicolas Guéguen, Robert-Vincent Joule
article
Cross-Cultural Research, 2012, 46 (4), pp.394-416. ⟨10.1177/1069397112450859⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Men’s Social Status and Attractiveness
auteur
Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
article
Swiss Journal of Psychology, 2012, 71 (3), pp.157 - 160. ⟨10.1024/1421-0185/a000083⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Say It with Flowers" ... to Female Drivers: Hitchhikers Holding Flowers and Driver Behavior
auteur
Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Jordy Stefan
article
North American Journal of Psychology, 2012, 14 (3), pp.623-628
Accès au bibtex

BibTex
titre
Words as Environmental Cues: The Effect of the Word “Loving” on Compliance to a Blood Donation Request
auteur
Virginie Charles-Sire, Nicolas Guéguen, Alexandre Pascual, Sébastien Meineri
article
Journal of Psychology, 2012, 146 (5), pp.455-470. ⟨10.1080/00223980.2012.654519⟩
Accès au texte intégral et bibtex

https://univ-rennes2.hal.science/hal-01961056/file/Words%20as%20Environmental%20Cues%20The%20Effect%20of%20the%20Word%20Loving%20on%20Compliance%20to%20a%20Blood%20Donation%20Request.pdf


BibTex

titre
She wore something in a hair : the effect of ornementations on tiping, Journal of Hospitality Marketing and Management, 21, 4, 414 - 420.
auteur
Celine Jacob, Nicolas Guéguen, Christine Bougeard-Delfosse
article
Journal of Hospitality Marketing and Management, 2012, 21 (4), pp.414-420
Accès au bibtex

BibTex
titre
Nature pro sociale du don de sang
auteur
Virginie Charles-Sire, Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Sébastien Meineri
article
Transfusion Clinique et Biologique, 2012, 19 (2), pp.49-51
Accès au bibtex

BibTex
titre
Priming emotion concepts and helping behavior: How unlived emotions can influence action
auteur
Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
article
Social behavior and personality, 2012, 40 (1), pp.55 - 61. ⟨10.2224/sbp.2012.40.1.55⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Induction sémantique de l'amour et comportement d'aide envers des réfugiés : amour + réfugiés = amour des réfugiés ?
auteur
Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
article
Les cahiers Internationaux de Psychologie Sociale, 2012, Numéro 93 (1), pp.63-76. ⟨10.3917/cips.093.0063⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Effect of watermarks as visual cues for guiding consumer choice: An experiment with restaurant menus
auteur
Nicolas Guéguen, Céline Jacob, Renzo Ardiccioni
article
International Journal of Hospitality Management, 2012, 31 (2), pp.617-619. ⟨10.1016/j.ijhm.2011.04.008⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
L'effet du mimétisme d'un vendeur sur le comportement d'achat d'un client et son jugement du personnel et du lieu de vente
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen, Gaëlle Boulbry
article
Recherche et Applications en Marketing (French Edition), 2011, 26 (1), pp.5-22. ⟨10.1177/076737011102600101⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Effects of the Door-in-the-Face technique on restaurant customers’ behavior
auteur
Nicolas Guéguen, Céline Jacob, Sébastien Meineri
article
International Journal of Hospitality Management, 2011, 30 (3), pp.759-761
Accès au bibtex

BibTex
titre
The effect of the word “love” on compliance to a request for humanitarian aid: An evaluation in a field setting
auteur
Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
article
Social Influence, 2011, 6 (4), pp.249 - 258. ⟨10.1080/15534510.2011.627771⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Retail salespeople's mimicry of customers: Effects on consumer behavior
auteur
Celine Jacob, Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Gaëlle Boulbry
article
Journal of retailing and consumer services, 2011, 18 (5), pp.381-388
Accès au bibtex

BibTex
titre
Comment recruter plus efficacement les « publics précaires » ? Une approche contextuelle et collective des recrutements sur les postes de bas niveaux de qualification
auteur
Boris Vallée, Alexandre Pascual, Nicolas Guéguen
article
L'Orientation scolaire et professionnelle, 2011, 40/2, ⟨10.4000/osp.3112⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Similarity and Social Interaction: When Similarity Fosters Implicit Behavior Toward a Stranger
auteur
Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Sébastien Meineri
article
Journal of Social Psychology, 2011, 151 (6), pp.671-673
Accès au bibtex

BibTex
titre
Mimicry and Propagation of Prosocial Behavior in a Natural Setting
auteur
Jacques Fischer-Lokou, Angélique Martin, Nicolas Guéguen, Lubomir Lamy
article
Psychological Reports, 2011, 108 (2), pp.599 - 605. ⟨10.2466/07.17.21.PR0.108.2.599-605⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
“I Hope I'm Not Disturbing You, Am I?” Another Operationalization of the Foot-in-the-Mouth Paradigm1
auteur
Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
article
Journal of Applied Social Psychology, 2011, 41 (4), pp.965-975
Accès au bibtex

BibTex
titre
Mimicry and Helping Behavior: An Evaluation of Mimicry on Explicit Helping Request
auteur
Nicolas Guéguen, Angélique Martin, Sébastien Meineri
article
Journal of Social Psychology, 2011, 151 (1), pp.1-4
Accès au bibtex

BibTex
titre
A cross-category investigation into the effects of nine-ending pricing on brand choice
auteur
Paul-Valentin N'Gobo, Patrick Legoherel, Nicolas Guéguen
article
Journal of retailing and consumer services, 2010, 17 (5), pp.374 - 385. ⟨10.1016/j.jretconser.2010.03.018⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
The Combined Effect of the Foot-in-the-Door Technique and the “But You Are Free” Technique: An Evaluation on the Selective Sorting of Household Wastes
auteur
Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Angélique Martin, Isabelle Grandjean
article
Ecopsychology, 2010, 2 (4), pp.231-237
Accès au bibtex

BibTex
titre
Valentine Street Promotes Chivalrous Helping
auteur
Lubomir Lamy, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Guéguen
article
Swiss Journal of Psychology, 2010, 69 (3), pp.169 - 172. ⟨10.1024/1421-0185/a000019⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
Improving Medication Adherence by Using Practitioner Nonverbal Techniques: A Field Experiment on the Effect of Touch
auteur
Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, Virginie Charles-Sire
article
Journal of Behavioral Medicine, 2010, 33 (6), pp.466-473
Accès au bibtex

BibTex
titre
Sentiment de liberté et comportement de soumission: deux expériences sur l’impact de l’évocation de la liberté d’un internaute à accepter une requête formulée par e-mail
auteur
Jacques Fischer-Lokou, Angélique Martin, Nicolas Guéguen
article
European Journal of Social Sciences, 2010, 17 (3), pp.372-381
Accès au bibtex

BibTex
titre
The Impact of Guilt on Mimicry Behavior
auteur
Angélique Martin, Nicolas Guéguen, Jacques Fischer-Lokou
article
Social behavior and personality, 2010, 38 (7), pp.987-991
Accès au bibtex

BibTex
titre
Effets comportementaux et attitudinaux d’une procédure de Pied-dans-la-porte en entreprise
auteur
Isabelle Grandjean, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
article
Psychologie du travail et des organisations, 2010, 16 (3), pp.199-218
Accès au bibtex

BibTex
titre
Prix À terminaison "9" et influence du comportement d'achat: Une évaluation lors d'une vente en porte-À-porte
auteur
Renzo Ardiccioni, Nicolas Guéguen
article
MERCATI & COMPETITIVITÀ, 2010, 2, pp.129-141. ⟨10.3280/MC2010-002007⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
L'effetto di elementi figurativi sul comportamento di consumo: un'illustrazione nell'influenza nella scelta di un piatto al ristorante
auteur
Renzo Ardiccioni, Celine Jacob, Nicolas Guéguen
article
Micro & Macro Marketing, 2009
Accès au bibtex

BibTex
titre
Nine-ending prices and consumer's behavior: A field study in a restaurant
auteur
Nicolas Guéguen, Céline Jacob, Patrick Legoherel, Paul-Valentin N'Gobo
article
International Journal of Hospitality Management, 2009, 28 (1), pp.170 - 172. ⟨10.1016/j.ijhm.2008.03.009⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
‘Love is in the air’: Effects of songs with romantic lyrics on compliance with a courtship request
auteur
Nicolas Guéguen, Céline Jacob, Lubomir Lamy
article
Psychology of Music, 2009, 38 (3), pp.303 - 307. ⟨10.1177/0305735609360428⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
A web replication of Snyder, Decker and Bercheid (1977)'s experiment on the self-fulfilling nature of social stereotypes
auteur
Nicolas Guéguen, M. Lourel, Camilo Charron, Jacques Fischer-Lokou, Loubomir Lamy
article
Journal of Social Psychology, 2009, 5 (149), pp.600-602
Accès au bibtex

BibTex
titre
Odors and consumer behavior in a restaurant
auteur
Nicolas Guéguen, Christine Petr
article
International Journal of Hospitality Management, 2006, 25, pp.335-339
Accès au bibtex

BibTex
titre
Beginner Research on Tourism and the Tourist: Beware of words and carricatures!
auteur
Christine Petr, Nicolas Guéguen
article
Tourism Analysis, 2006, 11 (4), pp.251-264
Accès au bibtex

BibTex
titre
Beginner Research on Tourism and the Tourist: Beware of words and carricatures!
auteur
Christine Petr, Nicolas Guéguen
article
Tourism Analysis, 2006, 11, 14 p
Accès au bibtex

BibTex
titre
Odors and consumer behavior in a restaurant
auteur
Christine Petr, Nicolas Guéguen
article
International Journal of Hospitality Management, 2006, 25, pp.335-339
Accès au bibtex

BibTex
titre
Prix à terminaison 9 et influence du comportement d'achat : une évaluation lors d'une vente en porte-à-porte
auteur
Christine Petr, Nicolas Guéguen
article
La Revue des Sciences de Gestion, 2005, 214-215, pp.55-62
Accès au bibtex

BibTex
titre
The emergence of the contextual role of the e-book in cognitive processes through an ecological and functional analysis
auteur
Thierry Morineau, Caroline Blanche, Laurence Tobin, Nicolas Guéguen
article
International Journal of Human-Computer Studies, 2005, 62 (3), pp.329-348
Accès au bibtex

BibTex
titre
Prix à terminaison 9 et influence du comportement d'achat : une évaluation lors d'une vente en porte-à-porte
auteur
Nicolas Guéguen, Christine Petr
article
La Revue des Sciences de Gestion, 2005, 214-215, pp.55-62
Accès au bibtex

BibTex
titre
Communication médiatisée par ordinateur et sollicitation à une requête: une évaluation de l'efficacité de la technique du "Pied-dans-la-Porte" lors d'une interaction par e-mail ou sur un site Web
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen, P. Legohérel
article
Revue Internationale de Psychologie Sociale = International review of social psychology, 2003, 1, pp.125-155
Accès au bibtex

BibTex
titre
Sollicitation de participation à une enquête par courriel : effet de la présence sociale et de l'attrait physique du demandeur sur le taux de réponse
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen, P. Legohérel
article
Revue canadienne des sciences du comportement, 2003, 35 (2), pp.84-96
Accès au bibtex

BibTex
titre
L'effet d'une musique d'ambiance sur le comportement du consommateur : Une illustration en extérieur
auteur
Nicolas Guéguen, Céline Jacob, Patrick Legoherel
article
Décisions Marketing, 2002, 25, pp.53-59. ⟨10.7193/DM.025.53.59⟩
Accès au bibtex

BibTex
titre
L'effet d'une musique d'ambiance sur le comportement du consommateur : une illustration en extérieur
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen, P. Legohérel
article
Décisions Marketing, 2002, 25, pp.53-58
Accès au bibtex

BibTex
titre
The influence of music on temporal perceptions in a On-Hold waiting situation
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen
article
Psychology of Music, 2002, 30, pp.210-214
Accès au bibtex

BibTex
titre
L'impact du statut d'un requêteur dans le cas d'une sollicitation par courriel (e-mail) : application dans le cas d'une participation à une enquête sur Internet
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen
article
La Revue des Sciences de Gestion, 2002, 193, pp.87-95
Accès au bibtex

BibTex
titre
Variations du volume d'une musique de fond et effets sur le comportement de consommation : une évaluation en situation naturelle
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen
article
Recherche et Applications en Marketing (French Edition), 2002, 17 (4), pp.35-43
Accès au bibtex

BibTex

Communication dans un congrès

titre
L’effet perceptif des prix à terminaison 9 : une illustration expérimentale sur le prix du tabac
auteur
Celine Jacob, Nicolas Guéguen, Christine Bougeard-Delfosse, Pierre Charles Soulié
article
L’effet perceptif des prix à terminaison 9 : Une illustration expérimentale sur le prix du tabac, AFM, May 2024, Tours (FR), France
Accès au bibtex

BibTex
titre
Inclusive Language Has Persuasive Appeal Only for Ingroup Sources
auteur
Fabien Silone, Viviane Seyranian, Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen
article
The European Conference on Psychology & the Behavioral Sciences, Jul 2017, Brighton, United Kingdom
Accès au bibtex

BibTex
titre
The "Binding Identities" Meta-Theory: Evidences Toward an Inclusive Theory of Social Identity and Influence
auteur
Fabien Silone, Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri, A. Martin
article
The European Conference on Psychology & the Behavioral Sciences, Jul 2017, Brighton, United Kingdom
Accès au bibtex

BibTex
titre
L’effet du mimétisme d’un vendeur sur les réactions affectives et comportementales d’un client
auteur
Celine Jacob, Christine Bougeard-Delfosse, Nicolas Guéguen
article
1ère Journée de Recherche, IUT de Saint Denis, IUT de Saint Denis, Mar 2011, Saint Denis (97400), France
Accès au bibtex

BibTex
titre
Etiquetage différencié selon le genre et don de sang
auteur
Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen, Virginie Charles-Sire
article
9ème colloque International de Psychologie Sociale Appliquée., Aug 2011, Strasbourg, France
Accès au bibtex

BibTex
titre
J’espère que je ne vous dérange pas ? » Une opérationnalisation alternative du paradigme de Pied-dans-la-bouche
auteur
Sébastien Meineri, Nicolas Guéguen, Angélique Martin
article
8ème Congrès International de Psychologie Sociale en Langue Française, Aug 2010, Nice, France
Accès au bibtex

BibTex
titre
Imitation et changement de comportements alimentaires
auteur
Angélique Martin, Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri
article
8ème Congrès International de Psychologie Sociale en Langue Française, Aug 2010, Nice, France
Accès au bibtex

BibTex
titre
La chaussure-leurre : une application de la technique du leurre sur le comportement du consommateur
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen
article
Actes du Congrès international de l'AFM - 2006, May 2006, 15 p
Accès au bibtex

BibTex
titre
A first approach to tourism and the tourist: beware of words and caricatures!
auteur
Christine Petr, Nicolas Guéguen
article
4th CPTHL Symposium: Consumer Psychology of Tourism, Hospitality, and Leisure Research, HEC Montréal, Jul 2005, 37 p
Accès au bibtex

BibTex

Chapitre d'ouvrage

titre
L'expérimentation on-line
auteur
Céline Jacob, Nicolas Guéguen
article
P. Robert-Demontrond. Méthodes d'observation et d'expérimentation, Apogée, pp.197-215, 2004
Accès au bibtex

BibTex

Notice d’encyclopédie ou de dictionnaire

titre
Mimicry in Social Interaction: Its Effect on learning.
auteur
Angélique Martin, Nicolas Guéguen
article
Encyclopedia of the sciences of learning / Norbert M. Seel. (ed.), 2012, pp.2275-2277
Accès au bibtex

BibTex

Ouvrages

titre
La psychologie de A à Z, 500 mots pour comprendre
auteur
Camilo Charron, Nathalie Dumet, Nicolas Guéguen, Alain Lieury, Stéphane Rusinek
article
Dunod, 208 pp., 2014, 2100512080
Accès au bibtex

BibTex
titre
Pourquoi la nature nous fait du bien
auteur
Nicolas Guéguen, Sébastien Meineri
article
Dunod, pp.280, 2012, 978-2-10-057056-0
Accès au bibtex

BibTex

 

v-siteslabos-1