
Anthony
Cherbonnier
Courriel
anthony.cherbonnier [at] univ-rennes2.fr
Statut
Associé
Université Rennes 2
Axe de recherche
Performances, socio-performances et apprentissages
Publications
Article dans une revue
- titre
- How teacher autonomy support and student creativity jointly contribute to self-regulated learning: a dynamic, person-environment fit perspective
- auteur
- Fernando Núñez-Regueiro, Nicolas B Verger, Pascal Bressoux, Anatolia Batruch, Marinette Bouet, Marco Bressan, Genavee Brown, Fabrizio Butera, Anthony Cherbonnier, Céline Darnon, Marie Demolliens, Anne-Laure de Place, Olivier Desrichard, Luc Goron, Brivael Hémon, Pascal Huguet, Eric Jamet, Vincent Mazenod, Nathalie Mella-Barraco, Estelle Michinov, Nicolas Michinov, Nana Ofosu, Laurine Peter, Céline Poletti, Isabelle Régner, Mathilde Riant, Anaïs Robert, Ocyna Rudmann, Camille Sanrey, Arnaud Stanczak, Farouk Toumani, Emilio Paolo Visintin, Pascal Pansu
- article
- Thinking Skills and Creativity, 2025, 58, pp.101873. ⟨10.1016/j.tsc.2025.101873⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
-
- titre
- People follow emotion display rules when choosing emoticons on social media
- auteur
- Anthony Cherbonnier, Genavee Brown, Nicolas Michinov
- article
- Communication Research Reports, 2024, 41 (1), pp.36-48. ⟨10.1080/08824096.2024.2318040⟩
- Accès au bibtex
-
- titre
- Does the Jigsaw method improve motivation and self-regulation in vocational high schools?
- auteur
- Mathilde Riant, Anne-Laure de Place, Pascal Bressoux, Anatolia Batruch, Marinette Bouet, Marco Bressan, Genavee Brown, Fabrizio Butera, Carlos Cepeda, Anthony Cherbonnier, Céline Darnon, Marie Demolliens, Olivier Desrichard, Théo Ducros, Luc Goron, Brivael Hémon, Pascal Huguet, Eric Jamet, Ruben Martinez, Vincent Mazenod, Nathalie Mella, Estelle Michinov, Nicolas Michinov, Nana Ofosu, Laurine Peter, Benoît Petitcollot, Céline Poletti, Isabelle Régner, Anaïs Robert, Ocyna Rudmann, Camille Sanrey, Arnaud Stanczak, Farouk Toumani, Simon Vilmin, Emilio Paolo Visintin, Eva Vives, Pascal Pansu
- article
- Contemporary Educational Psychology, 2024, 77, pp.102278. ⟨10.1016/j.cedpsych.2024.102278⟩
- Accès au bibtex
-
- titre
- Collaborative Skills Training Using Digital Tools: A Systematic Literature Review
- auteur
- Anthony Cherbonnier, Brivael Hémon, Nicolas Michinov, Eric Jamet, Estelle Michinov
- article
- International Journal of Human-Computer Interaction, 2024, pp.1-19. ⟨10.1080/10447318.2024.2348227⟩
- Accès au bibtex
-
- titre
- Cooperative learning reduces the gender gap in perceived social competences: A large-scale nationwide longitudinal experiment
- auteur
- Ocyna Rudmann, Anatolia Batruch, Emilio Paolo Visintin, Nicolas Sommet, Pascal Bressoux, Céline Darnon, Marinette Bouet, Marco Bressan, Genavee Brown, Carlos Cepeda, Anthony Cherbonnier, Marie Demolliens, Anne-Laure de Place, Olivier Desrichard, Théo Ducros, Luc Goron, Brivael Hemon, Pascal Huguet, Eric Jamet, Ruben Martinez, Vincent Mazenod, Nathalie Mella, Estelle Michinov, Nicolas Michinov, Nana Ofosu, Pascal Pansu, Laurine Peter, Benoit Petitcollot, Celine Poletti, Isabelle Régner, Mathilde Riant, Anais Robert, Camille Sanrey, Arnaud Stanczak, Farouk Toumani, Simon Vilmin, Eva Vives, Fabrizio Butera
- article
- Journal of Educational Psychology, 2024, 116 (6), pp.903-920. ⟨10.1037/edu0000870⟩
- Accès au bibtex
-
- titre
- When Instructions Based on Constructive Controversy Boost Synergy in Online Groups
- auteur
- Brivael Hémon, Anthony Cherbonnier, Estelle Michinov, Eric Jamet, Nicolas Michinov
- article
- International Journal of Human-Computer Interaction, 2024, pp.1-9. ⟨10.1080/10447318.2022.2132028⟩
- Accès au bibtex
-
- titre
- The recognition of emotions conveyed by emoticons and emojis: A systematic literature review.
- auteur
- Anthony Cherbonnier, Nicolas Michinov
- article
- Technology, Mind, and Behavior, 2022, 3 (2), ⟨10.1037/tmb0000067⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
-
- titre
- Socio-Emotional Competencies and School Performance in Adolescence: What Role for School Adjustment?
- auteur
- Nathalie Mella, Pascal Pansu, Anatolia Batruch, Marco Bressan, Pascal Bressoux, Genavee Brown, Fabrizio Butera, Anthony Cherbonnier, Céline Darnon, Marie Demolliens, Anne-Laure de Place, Pascal Huguet, Eric Jamet, Ruben Martinez, Vincent Mazenod, Estelle Michinov, Nicolas Michinov, Celine Poletti, Isabelle Régner, Mathilde Riant, Anais Robert, Ocyna Rudmann, Camille Sanrey, Arnaud Stanczak, Emilio Paolo Visintin, Eva Vives, Olivier Desrichard
- article
- Frontiers in Psychology, 2021, 12, ⟨10.3389/fpsyg.2021.640661⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
-
- titre
- Revisiting the Effects of Gender Diversity in Small Groups on Divergent Thinking: A Large-Scale Study Using Synchronous Electronic Brainstorming
- auteur
- Laurine Peter, Nicolas Michinov, Maud Besançon, Estelle Michinov, Jacques Juhel, Genavee Brown, Eric Jamet, Anthony Cherbonnier, Profan Consortium
- article
- Frontiers in Psychology, 2021, pp.12:723235. ⟨10.3389/fpsyg.2021.723235⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
-
- titre
- The Recognition of Emotions Beyond Facial Expressions: Comparing Emoticons Specifically Designed to Convey Basic Emotions with Other Modes of Expression
- auteur
- Anthony Cherbonnier, Nicolas Michinov
- article
- Computers in Human Behavior, 2021, pp.106689. ⟨10.1016/j.chb.2021.106689⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
-
- titre
- Can tablet apps support the learning of handwriting? An investigation of learning outcomes in kindergarten classroom
- auteur
- Nathalie Bonneton-Botté, Sylvain Fleury, Nathalie Girard, Maëlys Le Magadou, Anthony Cherbonnier, Mickaël Renault, Eric Anquetil, Eric Jamet
- article
- Computers and Education, 2020, pp.38. ⟨10.1016/j.compedu.2020.103831⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
-
Communication dans un congrès
- titre
- Bénéfices du guidage d’un logiciel de géométrie (IntuiGéo) sur les performances d’élèves de cycle 4
- auteur
- Guillaume de Pereyra, Tiphaine Colliot, Anthony Cherbonnier, Nicolas Michinov, Nathalie Bonneton-Botté, Omar Krichen, Nathalie Girard, Eric Anquetil, Eric Jamet
- article
- Journées Scientifiques Jeunes Chercheurs JSJC, Jul 2024, Poitiers, France
- Accès au bibtex
-
- titre
- Guider les élèves dans la résolution de problèmes : étude à partir d'un logiciel de géométrie sur tablette
- auteur
- Tiphaine Colliot, Eric Jamet, Nicolas Michinov, Nathalie Bonneton-Botté, Anthony Cherbonnier, Omar Krichen, Nathalie Girard, Eric Anquetil
- article
- 16ème colloque international de l’association Ripsydeve, Jun 2024, Reims (France), France
- Accès au bibtex
-
- titre
- Effet de feedbacks adaptatifs basés sur l’Intelligence Artificielle pour l’apprentissage de la géométrie sur tablette
- auteur
- Guillaume de Pereyra, Tiphaine Colliot, Maxime Robert, Anthony Cherbonnier, Nicolas Michinov, Nathalie Bonneton-Botté, Omar Krichen, Nathalie Girard, Eric Anquetil, Eric Jamet
- article
- L’Intelligence Artificielle dans la recherche en psychologie, Université de Tours, Dec 2024, Tours, France
- Accès au bibtex
-
- titre
- Les conséquences affectives de l'anticipation d'un confinement en période de pandémie
- auteur
- Sophie Brunot, Estelle Michinov, Anthony Cherbonnier, Nicolas Michinov, Estelle Michinov, Anthony Cherbonnier, Nicolas Michinov
- article
- 14ème Congrès International de Psychologie Sociale, ADRIPS, Jul 2022, Bordeaux, France
- Accès au bibtex
-
- titre
- Quand les émotions sont mieux reconnues à partir d’émoticônes que d’expressions faciales
- auteur
- Anthony Cherbonnier, Nicolas Michinov
- article
- 60ème congrès annuel de la Société Française de Psychologie, Sep 2019, Poitiers, France
- Accès au bibtex
-
- titre
- When people recognize emotions with emoticons better than facial expression
- auteur
- Anthony Cherbonnier, Nicolas Michinov
- article
- EASP Meeting: Interpersonal Relationships and Tech, May 2019, Annecy, France
- Accès au bibtex
-
- titre
- Etudes sur la reconnaissance des émotions à partir d’émoticônes pour une implémentation sur une webradio
- auteur
- Anthony Cherbonnier, Nicolas Michinov
- article
- 4ème Colloque Doctoral International de l’Education et de la Formation, Oct 2018, Rennes, France
- Accès au bibtex
-
Poster de conférence
- titre
- Analyses préalables à l’implémentation d’émoticônes sur une webradio : un feedback émotionnel pour l’engagement des élèves ?
- auteur
- Anthony Cherbonnier, Nicolas Michinov
- article
- journée de rentrée de l’Ecole Doctorale ELICC, Nov 2019, Nantes, France
- Accès au bibtex
-
- titre
- Analyses préalables à l’implémentation d’émoticônes sur une webradio : un feedback émotionnel pour l’engagement des élèves ?
- auteur
- Anthony Cherbonnier, Nicolas Michinov
- article
- second colloque scientifique e-FRAN, Oct 2019, Paris, France
- Accès au bibtex
-
- titre
- Travail collaboratif et feedback émotionnel à partir d’un média interactif
- auteur
- Anthony Cherbonnier, Nicolas Michinov
- article
- journée du Loustic, Nov 2018, Rennes, France
- Accès au bibtex
-
- titre
- Travail collaboratif et feedback émotionnel à partir d’un média interactif : la webradio
- auteur
- Anthony Cherbonnier, Nicolas Michinov
- article
- premier colloque scientifique e-FRAN, Jan 2018, Paris, France
- Accès au bibtex
-
Thèse
- titre
- La reconnaissance des émotions à partir d’émoticônes graphiques : des recherches expérimentales à l’étude des usages sur une webradio
- auteur
- Anthony Cherbonnier
- article
- Psychologie. Université Rennes 2, 2021. Français. ⟨NNT : 2021REN20005⟩
- Accès au texte intégral et bibtex
-
Activités d’enseignement
- Introduction aux statistiques L1 (CM & TD)
- Psychologie sociale L1 (TD) & L2 (TD)
- Analyse des données de terrain (M2)
Autres informations
Représentant des doctorants du LP3C